Timp de aproape 2 ani (22 luni, din mai 2014 și până în februarie 2016) în A.R.T. Fusion am fost ingineri și mecanici, formatori și mentori, coordonatori și implementatori ai unei idei frumoase și complexe.
Gradul scăzut de participare civică a tinerilor din zone şi medii defavorizate a fost problema abordată în proiect, iar schimbarea ţintită este creşterea gradului de implicare civică în rândul tinerilor din grupul ţintă prin capacitarea lor de a acţiona ca cetăţeni activi în comunitate.
Activităţile proiectului au vizat atât o abordare individuală centrată pe dezvoltarea de competenţe la tinerii care provin din medii defavorizate: gândirea critică, comunicare interpersonală, organizare şi planificare, rezolvarea de probleme, leadership.
Pentru abordarea de grup activităţile s-au orientat spre oferirea unor metode tinerilor şi celorlalţi membri din comunitate prin care să îşi rezolve problemele cu care se confruntă.
Cele mai importante output-uri ale proiectului pot fi considerate pachetul de resurse şi cercetarea derulată în cele 6 licee partenere pe parcursul a mai mult de un an calendaristic (septembrie 2014 – decembrie 2015).
Printre rezultatele principale putem menţiona 39 de facilitatori formaţi în lucrul cu metode non-formale, 6 piese de teatru forum, 10 reprezentatii in licee, peste 300 de persoane in public (elevi şi profesori), o piesă de teatru forum cu elevi din 3 dintre liceele partenere jucată la Festivalul Drepturilor Copilului. 10 biblioteci vii, cu 51 de cărți vii, peste 230 cititori. Photo voice, ca metodă de prezentare a unei probleme a fost aleasă de 5 licee şi testată în Saptămâna Altfel 2015. Automate de mâncare aduse în două licee, o staţie radio “resuscitată”, semne distinctive create în două licee.
Dacă ar fi să vorbim de o schimbare majoră, este încrederea în posibilitatea de a schimba ceva în comunitatea în care elevii şi profesorii îşi petrec o bună parte din viaţă.
Transmiterea metodelor către cadre didactice şi elevi poate fi privită ca o modalitate de revitalizare a mediului şcolar, de creştere a competenţelor, de extindere a instrumentelor destinate activităţilor extraşcolare.
Dar rezultatele merg dincolo de contextul liceelor implicate în proiect, către comunitatea educațională largă prin pachetul de resurse rezultat, ce pot fi utilizat și de către alte licee în care există dorința de a mobiliza energia creatoare a profesorilor și elevilor:
– manualul de organizare comunitară
– broșura proiectului
La final de drum, ne mândrim cu ce am realizat împreună, noi echipa A.R.T. Fusion, FPDL, profesorii, elevii și voluntarii implicați! Schimbările au fost multe, de la cele mai subtile la nivel personal până la cele palpabile și vizibile din spațiul liceelor.
Și pentru că cel mai bine vorbesc alții despre munca noastră…..
„Noi am realizat multe cu ajutorul vostru: biblioteca vie, photo-voice, 3 piese de teatru la noi la liceul B. Franklin si bratari pentru toti elevii si profesorii. Am invatat multe din metodele voastre de lucru cu grupurile. Am stabilit o colaborare cu cei de la Coanda si anume jucarea unei piese de teatru la ei in saptamana Scoala altfel. Multumim pentu colaborare si pentru materialele primite!’ profesor Constantina Calota – liceu Benjamin Franklin
„Ce mail frumos si generos! Felicitari multe voua celor de la A.R.T. Fusion pentru munca enorma de peste ani!
Noua tare ne-ar placea sa fim beneficiarii acesti munci si desigur sa o ducem mai departe cum stim noi mai bine. Un rand de manuale in format fizic ne-ar prinde tare bine.” Nico Racolta – beneficiară a campaniei online de diseminare
„După piesa de Teatru Forum, unii elevi s-au mai deschis, alții s-au mai potolit. După expoziția PhotoVoice în care erau fotografiați elevii lângă toaletele închise, s-au deschis două dintre ele. Prin proiect, noi chiar am făcut schimbări.” Cătălin, elev în Colegiul Tehnic de Aeronautică „Henri Coandă”
“Am citit poveşti de viaţă interesante, m-am pus în pielea unor persoanje, am cunoscut oameni faini” – elevă din Liceul Tehnologic Dragomir Hurmuzescu