Acest raport reunește informații adunate prin consultări ample de politici publice, cadru legislativ și statistici, efectuate ca parte a proiectului Fair Game în șase țări diverse: Italia, Liban, Maroc, Palestina, Portugalia și România. Scopul principal a fost de a explora provocările complexe cu care se confruntă tinerii excluși și vulnerabili în aceste contexte naționale unice.
Poți citi raportul aici.
Cercetarea a implicat o examinare amănunțită a intervențiilor existente menite să abordeze aceste provocări. Prin evaluarea eficacității acestora, studiul își propune să stabilească o bază pentru dezvoltarea programelor de formare țintite și recomandarea de politici. Obiectivul final este de a împuternici și de a integra tinerii/tinerele care se confruntă cu excluziunea socială, aruncând lumină asupra problemelor lor societale critice și identificând măsuri de sprijin durabile.
De-a lungul acestui proces, accentul s-a pus pe înțelegerea modului în care diferiți factori – cum ar fi educația, piața muncii, asistența medicală și incluziunea socială – influențează viața tinerilor excluși din fiecare țară. Analizând acești factori, cercetarea încearcă să ofere perspective și soluții care pot aduce o contribuție pozitivă în ceea ce privește bunăstarea lor generale și oportunitățile de participare socială.
Concluziile acestui studiu evidențiază complexitățile și disparitățile care există în și între aceste țări, subliniind necesitatea unor abordări personalizate care să ia în considerare dinamica socio-economică și culturală unică a fiecărei țări. Acest raport își propune să contribuie la discuțiile și inițiativele în curs care vizează crearea unor societăți mai incluzive în care toți tinerii, indiferent de mediul sau circumstanțele lor, pot prospera și pot contribui în mod semnificativ.
Abstract
În Italia, Liban, Maroc, Palestina, Portugalia și România, tinerii/tinere care trăiesc în risc de excluziune socială se confruntă cu provocări semnificative care împiedică integrarea lor în societate, precum și accesul la educație, piața muncii și domenii sociale. Accesul la educație reprezintă un obstacol major, în special în zonele rurale, unde școlile nu au condiții adecvate, resursele sunt insuficiente și lipsa cadrelor didactice calificate împiedică succesul școlar. Această disparitate educațională limitează perspectivele viitoare de angajare pentru acești/aceste tineri/e.
Găsirea unui loc de muncă este, de asemenea, descurajantă, în special în regiunile rurale, unde oportunitățile de angajare sunt limitate și nu se potrivesc cu competențele pe care le posedă tinerii. Accesul la serviciile esențiale de asistență medicală reprezintă o altă provocare, în special în zonele îndepărtate, unde serviciile sunt limitate, afectând bunăstarea generală și rezultatele vieții.
Din punct de vedere social, tinerii care se află în risc de excluziune socială se confruntă adesea cu discriminări bazate pe gen, etnie sau statut socioeconomic, exacerbând dificultățile lor de a accesa educație, angajare și servicii de sprijin. Politicile guvernamentale care vizează asistarea tinerilor pot fi ineficiente din cauza alocării inegale a resurselor sau a complexităților birocratice, împiedicând impactul lor preconizat.
În ciuda inițiativelor promițătoare, implementarea acestor idei este adesea insuficientă, lăsând mulți tineri fără sprijinul necesar pentru a prospera. Abordarea acestor provocări necesită o acțiune decisivă a guvernului pentru a asigura accesul echitabil la educație de calitate, oportunități de consolidare a competențelor, servicii de asistență medicală și tratament echitabil pentru toate persoanele tinere, indiferent de mediul lor de proveniență.
Raportul este disponibil doar în limba engleză și poate fi citit integral și descărcat gratuit de aici.
Proiectul Fair Game este finanțat prin Erasmus+, un program al Uniunii Europene.