Explorăm metode noi prin care putem aborda incluziunea socială a persoanelor tinere după pandemie.

Peste 20 de lucrători/lucrătoare de tineret din diferite colțuri ale Europe și-au dat întâlnire în Italia, unde au petrecut 8 zile împreună. „8 zile magice”, spune Patricia, care a participat la acest training în cadrul căruia s-au explorat diverse perspective ale unor probleme cu care se confruntă tinerii/tinerele, dar și posibile soluții prin intermediul artei. De la diferite forme de teatru, dans, mișcare, pictură, până la sewing, embroidery, poetry writing, a fost o săptămână plină de idei creative care pot fi puse în practică în scopul reintegrării sociale ale persoanelor din medii vulenrabile.
Pentru Dariana, cealaltă artfuzionistă care a participat la training-ul din Vicenza, experiența din cadrul proiectului ReCAP „înseamnă acum o deschidere să încerc și să experimentez cu metode noi de lucru cu adolescenți/e activități pe care sunt entuziasmată să începem să le plănuim la nivel local”.
Dacă ar fi să descrie experiența de grup petrecută acolo în câteva cuvinte, acestea ar fi:
  • awareness;
  • diversity;
  • togetherness;
  • breaking free;
  • enrichment;
  • safety;
  • imagination.
Scopul acestui training a fost să aducă împreună oameni care lucrează cu tineri/e și să învețe împreună noi metode de educație non-formală prin intermediul cărora să poată facilita contexte de incluziune socială. Aceste metode de educație au fost colectate într-un toolbox dedicate în principal lucrătorilorx de tineret, menite să ofere instrumente de sprijin pentru a îmbunătăți incluziunea socială și abilitarea persoanelor dezavantajate. tinerii care trăiesc în perioada post-pandemică în Europa.

Toolbox este rezultatul unui mare efort de colaborare între 10 parteneri de proiect, coordonați de La Piccionaia: munca depusă se bazează pe rezultatele unor analize de nevoi făcute în contextele locale ale organizațiilor implicate în proiect, iar instrumentele colectate în document au fost testate de către lucrătorii de tineret în timpul training-ului.

Partenerul de proiect La Piccionaia, responsabil de rezultatul proiectului, a coordonat procesul de creare a setului de instrumente prin două etape:

  • Colectarea ideilor de la parteneri. Fiecare partener, împreună cu lucrătorii lor de tineret, au propus o serie de instrumente culturale, artistice, creative și teatrale existente, utilizate sau utilizabile cu tinerx vulnerabili. Criteriile de selecție a instrumentelor au fost agreate anterior de toți partenerii, cărora li sa cerut să ofere diferite tipuri de contribuții (experiența directă a lucrătorilor de tineret, cunoștințele lucrătorilor de tineret, teorii relevante și literatură în domeniul specific);
  • Adaptarea instrumentelor. Pentru a adapta instrumentele colectate la nevoile specifice ale tinerilor vulnerabili în contextul post-pandemic, reieșite analiza de nevoi, partenerii au fost rugați să identifice și să propună soluții posibile pentru implementarea lor în cazul situațiilor dificile.

Datorită acestui set de instrumente util, lucrătorx de tineret din cadrul proiectului vor putea acum să implementeze metodele pe care le-au selectat în mod special în contextele lor locale respective, sprijinind în același timp tinerx vulnerabili.

După publicarea în limba engleză, Toolbox va fi disponibil în curând în bulgară, franceză, greacă, italiană, portugheză, română, spaniolă.

Până atunci, toolbox-ul este disponibil în limba engleză aici.

*Proiectul ReCAP este finanțat prin Erasmus+, program al Uniunii Europene.