Ştiri



  Pentru echipa frumoasă de Teatru Forum (Alexandra, Ciprian, Andreea, Claudia și Mihai) care a pregătit piesa din Școala Altfel au fost aproape două luni "altfel", cu întâlniri în weekend-uri, cu provocări, schimbări de personaje, de temă și sperăm cu schimbări interioare.

O echipă frumoasă de liceeni din Liceul Tehnologic Dragomir Hurmuzescu și Liceul Teoretic Banjamin Franklin au pus pe roate o piesă despre eterna poveste din licee: bullying sau hărțuire, pe românește.

Povestea a venit de la una dintre fete, care a dat contur și substanță personajului opresat.

Adolescenții noștri au vrut să aducă pe scenă și accidentul de la Colectiv, dar mai mult poate neînțelegerea dramei ce a apărut în viața multora în aceea noapte. Opresata din piesă asculta muzică rock și era discriminată și abuzată verbal și emoțional din această cauză. Spre finalul piesei se închide din ce în ce mai mult în ea, nu mai comunică nici chiar cu prietena ei cea mai bună, începe să fumeze, are trăiri depresive și gânduri negre îi trec prin minte. Situația, așa cum au văzut-o și spectatorii conținea un risc ca eleva noastră să încerce să se sinucidă. Consecința luată din realitate, din viața unei fete care ajunge să creadă că nu mai există o ieșire.

O prietenă puțin neatentă, un profesor care nu pune lucrurile la punct și tolerează comportamente abuzive, un instigator pentru care amuzamentul și fițele fac toți banii, iar cei diferiți de el nu fac nici cât o ceapă degerată, iată câteva cadre din viața liceenilor. 

Soluțiile au fost găsite imediat, deși uneori nu atât de realiste, spectactorii și-au dorit cu ardoare să o ajute pe Tanya, opresata din piesa. O prietenă mai atentă, care se implică mai mult și în plus față de susținerea emoțională îi ia apărarea în fața Ștefaniei, opresoarea; un profesor care intervine atunci cand comportamentul elevilor depășește granițele glumei și devine abuziv; un aliat de opresor care preferă pentru propriul său bine să renunțe la a o mai instiga pe Stefania; o opresată care prinde putin curaj și se apară înainte de a rămâne fără putere - în această direcție au mers schimbările propuse de elevii din cele trei licee unde am jucat.

Reprezentatiile au fost în Liceul Teoretic Benjamin Frankilin din București, Colegiul Tehnic de Aeronautica Henri Coanda tot din București și Colegiul Tehnic Ion Creangă din Târgu Neamț.

Similarități și diferențe între ideile de schimbare în funcție de locul unde am jucat. Ce a fost notabil este intervenția asupra profesorului, căruia în București i-au dat putere să oprească comportamentele abuzive și să ia măsuri, dar i-au mai dat un instrument de control: nota. La Târgu Neamț elevii au fost concentrați pe comportament, pe care l-au considerat inadecvat și intolerabil într-o instituție de învățământ. La finalul piesei elevii care au venit să ne felicite ne-au spus că la ei în liceu există conflicte, dar nu la un nivel atât de profund. Și ne-au mai spus că fiind un oraș mic, toată lumea se cunoaște cu toată lumea și așa comportamente nu apar. 

În schimb, în București, probabil inspirați de realitatea vieții de elev, liceenii au considerat că Ștefania și aliatul ei, Beni pot fi sancționați printr-un 2 sau un 3 la limba engleză pentru comportamentele lor. Atunci când i-am întrebat, au argumentat că au pus nota (elevii care au venit pe scenă să îl înlocuiască  pe profesor) pentru a potoli comportamentele abuzive. 

Nu știu de ce și nu stiu care este realitatea la orele din licee, dar tind sa cred ca exista si profesori care sancționează prin nota (chiar dacă nu direct, ci mascat - "te ascută până nu mai știi și atunci îți dă 3) unele comportamente nedorite și care comit ei înșiși un abuz.

A răspunde la putere cu și mai multă putere, fie că este vorba de elevi, profesori sau părinți,pare a fi primul răspuns la furia și frustrarea trezite în noi. Pedeapsa - reacționarea la un comportament nedorit, nepotrivit prin limitarea unor privilegii, prin note, prin amenințarea cu retragerea iubirii, prin tot felul de mijloace ingenioase care de fapt merg pe principiul "să suferi și tu!" - este o unealtă eficientă pe termen scurt pentru a opri un comportament, dar cu efecte invizibile puternice pe termen lung. Dacă vreau să învăț un copil că țipatul nu e o modalitate sănătoasă de a te exprima, ar fi de dorit să o fac fără să tip la el "Nu mai țipa!!!!!".

Cred ca asta e o lecție de învățat pentru mulți adulți pentru ca apoi să o putem transmite și copiilor de toate vârstele!

Există un motiv pentru care problema principală pe care profesorii și elevii o semnalează în școli și licee este violența: copiii nu știu altfel, nu au exemple sănătoase de la care să învețe (mulți dintre ei, nu toți). 

În domeniul nostru de lucru, educația, uneori poți ajunge să crezi ca ești Don Quijote și să obosești sau să consideri că nu are nici un rost să te străduiești atât. Dar eu cred că fiecare are puterea de a face acel gest mic, de  a spune un cuvânt, de a iniția o activitate, lucruri mici cu impact mare. Și când fiecare contribuie, dintr-o dată nu va mai fi o sarcină prea grea pentru o singură persoană, pentru că fiecare își asumă partea lui de responsabilitate. Și când vedem că ceilalți nu o fac, să-i ajutăm în loc să aruncăm cu pietre. 

 

Fii tu schimbarea pe care vrei să o vezi in lume! - Mahatma Gandhi

 

Gabriela Dinu-Teodorescu 

Coordonatoare activități teatru social

 



Toate

Ultimele ştiri


Contact

Romania, Bucuresti, sector 2, 021015
Strada Marin Serghiescu, nr. 14, apt. 6.
blocul de vizavi de pub-ul Zeppelin
Email: art_fusion_romania@yahoo.com


Facebook

Finanţatori

Susţinători



Parteneri

Parteneri media