Ştiri



În ultimele două luni am jonglat cu agenda între cele șase licee care fac parte din proiectul nostru „Pornește motorul schimbării în comunitatea ta”. Ne-am susținut echipele care au pregătit piese de teatru forum pentru colegii lor - liceeni și profesori laolaltă.

Doi profesori și cel puțin un elev din fiecare liceu, plus voluntari A.R.T. Fusion, au participat în toamna anului trecut la un training de formare în metoda teatrului forum. Majoritatea oamenilor din licee veniseră la training fără să mai fi avut vreun contact cu mediul nonformal înainte. Erau entuziasmați de ideea de a schimba lucruri în afara orarului din școli, pentru că au înțeles că-și pot folosi toate resursele din liceu cum n-o mai făcuseră înainte. Resurse însemnând – persoane creative, clasele în care pot repeta, toate exemplele realiste pe care le pot aborda în piesele lor. Au avut curaj și deschidere către nou și noi am apreciat asta.  

Le-am explicat cum teatrul forum este una dintre metodele prin care o situație de opresiune poate fi dezbătută și care poate ajuta la găsirea unei soluții. După cele trei-patru scene prezentate de personaje, începe partea de forum, în care persoane din public vin cu soluții și intervin în derularea acțiunii, schimbând  personajele pentru a modifica cursul acțiunii și finalul.

După ce au înțeles cum funcționează, s-au întors cu cele învățate în liceele lor, și au pus în scenă singuri câte o piesă de teatru forum. Încet, încet, au dat sfoară în țară și au crescut. Și-au format echipele de elevi, profesori și voluntari cărora le-au explicat la rândul lor tot ce învățaseră la training și au pus împreună la cale o piesă pe care au prezentat-o în lunile ianuarie si februarie, fiecare echipă în liceul ei.  

De fiecare dată când ajungeam în sălile în care echipele noastre repetau, îi vedeam cum se entuziasmează de subiectele pe care le crescuseră prin teatru forum în ultimele luni. Unii erau prezenți la datorie, deși erau răciți, alții nu gândeau decât „aoleu, n-o să mai știu nimic atunci când o să ies în fața publicului”. „Și dacă nu intervine nimeni?”, „Unde să stau între scene?”, „Avem destule scaune?”, „Nu vine diriga – credeam că-mi spăl și eu păcatele în fața ei dacă vine să mă vadă”. O atmosferă de familie, cu griji și neliniști, în timp ce unii încearcă să îmbărbăteze.

Ne-am bucurat, i-am aplaudat și i-am încurajat, pentru că ne dăm seama că nu e simplu să vorbești în fața a 30 de oameni la 16 ani și că emoțiile se ascund cu greu. Ca să dăm puțin din casă, vă spunem că unii profesori au avut emoții la fel de mari ca elevii lor.

Echipele și-au centrat piesele pe una dintre situațiile identificate în viața lor, de zi cu zi. După ce am asistat la cele șase piese, am constatat că bullying-ul este o problemă care îi preocupă pe toți cei implicați, având în vedere că subiectul apărea în toate piesele, sub o formă sau alta.

Bullying-ul însumează  comportamente agresive pe care unele persoane le folosesc pentru  a răni la nivel emoțional, fizic sau mental o altă persoană și pentru a-și dovedi puterea în fața lor. Putem lua ca exemple violență fizică, verbală sau online.

În fiecare liceu, elevii au fost prinși de situațiile expuse, ele/acestea fiind realiste și actuale. Au avut piese de teatru forum cu subiecte precum: profesoara hărțuită de elev, eleva conștiincioasă hărțuită de alți colegi de clasă, fata pe seama căreia se râdea din cauza aspectului fizic, eleva care nu respectă nimic din ce spun profesorii și deranjează orele, băiatul căruia i se fură banii de sandvișuri și temele la matematică.   

Credem că proiectul „Pornește motorul în comunitatea ta” îi ajută pe elevi și profesori să discute mai mult despre diferitele probleme din liceele lor și să găseacă soluții pentru ele, iar cu ocazia acestor representații s-a atins tema bullyingului, una reală.

Felicitări tuturor și așteptăm să vedem piesele de teatru forum și în Școala ALTFEL!


*** Piesele de teatru forum au fost și cadru pentru atragerea elevilor în grupurile de organizare comunitară - etapa următoare după realizarea pieselor - care s-au constituit în luna februarie. Echipele se vor reuni o dată pe săptămână să discute situații din liceul lor, ce poate fi îmbunătățit și ce nevoi comune există.

 





Proiectul este finanțat prin granturile SEE 2009 - 2014, în cadrul Fondului ONG în România. .

Pentru informații oficiale despre granturile SEE și norvegiene, accesați eeagrants.org.

Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009 - 2014. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și corenței informațiilor prezentate revine inițiatorilor website-ului.

 

 



Toate

Ultimele ştiri


Contact

Romania, Bucuresti, sector 2, 021015
Strada Marin Serghiescu, nr. 14, apt. 6.
blocul de vizavi de pub-ul Zeppelin
Email: art_fusion_romania@yahoo.com


Facebook

Finanţatori

Susţinători



Parteneri

Parteneri media