Proiecte / Incheiate



Timp de aproape 2 ani (22 luni, din mai 2014 și până în februarie 2016) în A.R.T. Fusion am fost ingineri și mecanici, formatori și mentori, coordonatori și implementatori ai unei idei frumoase și compleze.

Povestea a început în 2013 când ideile au căpătat contur într-un proiect curajos, cu obiective îndraznețe și cu un grup țintă provocator: tinerii liceeni.

Am pornit de la constatarea că in rândul tinerilor, civismul continuă să fie destul de scăzut, în special printre adolescenții din zone și medii defavorizate. Aceștia sunt neîncrezatori în capacitatea lor de a schimba ceva, în capacitatea instituțiilor statului de a îmbunătăți situația generală din societate și astfel scade interesul lor de a-și exercita drepturile pe care le au în calitatea lor de cetățeni. 

Gradul scăzut de participare civică a tinerilor din zone și medii defavorizate a fost problema abordată în proiect, iar schimbarea țintită este creșterea gradului de implicare civică în rândul tinerilor din grupul țintă prin capacitarea lor de a acționa ca cetățeni activi în comunitate.

Activitățile proiectului au vizat atât o abordare individuală centrată pe  dezvoltarea de competențe la tinerii care provin din medii defavorizate: gândirea critică, comunicare interpersonală, organizare și planificare, luarea deciziilor, rezolvarea de probleme, leadership, luarea de atitudine pentru sine și pentru comunitatea din care fac parte în diverse situații de opresiune socială. Ca un exemplu pentru această abordare pot fi piesele de teatrul forum, care au abordat violența în mediul școlar, atât între elevi, cât și violența și abuzul elevilor asupra profesorilor.

Pentru abordarea de grup activitățile s-au orientat spre oferirea unor metode tinerilor și celorlalți membri din comunitate prin care să își rezolve problemele cu care se confruntă. Exemple relevante aici pot fi constituite de aducerea de automate în două dintre liceele din proiect sau expunerea unor situații prin expoziții Photo Voice (starea deplorabilă a unui laborator, mizeria din băi sau din curtea liceului).

Cele mai importante output-uri ale proiectului pot fi considerate pachetul de resurse și cercetarea derulată în cele 6 licee partenere pe parcursul a mai mult de un an calendaristic (septembrie 2014  - decembrie 2015).

Printre rezultatele principale putem menționa 39 de facilitatori formați în lucrul cu metode non-formale, 6 piese de teatru forum, 10 reprezentatii in licee, peste 300 de persoane in public (elevi și profesori), o piesă de teatru forum cu elevi din 3 dintre liceele partenere jucată la Festivalul Drepturilor Copilului. Asta doar pentru teatru forum. Dar avem și 10 biblioteci vii, cu 51 de cărți vii, peste 230 cititori. Photo voice, ca metodă de prezentare a unei probleme a fost aleasă de 5 licee și testată în Saptămâna Altfel 2015.  Automate de mâncare aduse în două licee, o stație radio “resuscitată”, semne distinctive create în două licee – iată realizări palpabile ale grupurilor de initiativă.

Dacă ar fi să vorbim de o schimbare majoră pe care proiectul a reușit să o creeze, cea mai importantă este încrederea în posibilitatea de a schimba ceva în comunitatea în care elevii și profesorii își petrec o bună parte din viață. Acum, după 9 luni de la finalizarea proiectului vedem și un alt fel de impact: elevi cu care am lucrat în proiect sau care doar au participat la unele dintre activitățile proiectului continuă să fie voluntari A.R.T. Fusion și să se implice în proiecte de teatru forum.

Proiectul a fost unul complex, cu diferite abordări, de la cea individuală și până la inițierea în liceele partenere a unor proiecte proprii de rezolvare a unor probleme sau de îmbunătățire a calității vieții școlare.

La nivel personal pentru facilitatorii implicați în proiect schimbările au fost la nivel de competențe de lucru cu metode non-formale, de facilitare a grupurilor, de coordonare, organizare și lucru în echipă, dar și la nivel atitudinal-valoric față de situația din licee și față de rolul lor.

La nivel personal pentru eleviii din grupurile de schimbare comunitară am sesizat îmbunătățiri la nivelul competențelor de comunicare, relaționare, la nivel de atitudini – deschidere spre învățare, dorința de implicare, de a contribui, de a genera schimbări – și la nivel de cunoștințe și abilități de lucru cu instrumente non-formale.

La nivel de liceu putem afirma că utilizarea metodelor pentru a adresa diferite tipuri de probleme și rezolvarea unora dintre problemele abordate este un indiciu pentru o schimbare în comunitate.

Creșterea încrederii în posibilitatea de a schimba ceva, de a fi ei cei care pot face o schimbare în locul poziționării responsabilității în afara puterii personale este un efect al capacitării facilitatorilor și elevilor implicate în proiect.

Per ansamblu, putem spune că proiectul a deschis pentru multe persoane o porțiță spre schimbare, le-a stimulat dorința și le-a consolidat încrederea.

La nivel de metode folosite în proiect, în mod deosebit teatru forum și biblioteca vie au fost apreciate de către profesori și elevi și au fost deja replicate în alte contexte, inclusiv un cadru didactic care a adaptat biblioteca vie pentru predarea unui roman la Limba și Literatura Română.

Transmiterea metodelor către cadre didactice și elevi poate fi privită ca o modalitate de revitalizare a mediului școlar, de creștere a competențelor, de extindere a instrumentelor destinate activităților extrașcolare.

Acțiunile în care elevi  și profesori  din licee diferite participă împreună  la formare sau derulează activități comune este un stimulent și o provocare pentru ei, dar și un sprijin, un spațiu de împărtășire a obstacolelor și soluțiilor găsite.  Cu siguranță acest tip de demers merită a fi replicat pentru beneficiile directe, indirecte și potențialul de bonding.

Dar rezultatele merg dincolo de contextul liceelor implicate în proiect, către comunitatea educațională largă prin pachetul de resurse rezultat, ce pot fi utilizat și de către alte licee în care există dorința de a mobiliza energia creatoare a profesorilor și elevilor:

- manualul de teatru forum (http://www.artfusion.ro/docs/doc2016/methods_for_social_change_image_and_forum_theatre_2016_romana_s.pdf)

- manualul de organizare comunitară (http://www.artfusion.ro/docs/doc2016/organizare_comunitara_s.pdf)

- manualul de Photo Voice (http://www.artfusion.ro/docs/doc2016/photovoice_s.pdf)

- broșura proiectului

Un alt aspect ce a derivat din existența pachetului de resurse a fost diseminarea. Astfel, s-a realizat o campanie online de diseminare a rezultatelor proiectului ce a fost un real succes pentru că au fost informate peste 1290 de persoane, ONG-uri și instituții cu privire la manualele realizate în cadrul proiectului. Mulți dintre cei informați au răspuns în mod pozitiv la mail-ul nostru, spunând că sunt de mare ajutor manualele trimise pentru activitatea lor, iar unii dintre ei cerând și manualele in format fizic. Prin urmare, au fost distribuite în țară 240 de pachete de resurse în fomat fizic către ONG-uri care le vor utiliza ulterior în activitatea lor.

            Ca orice proiect și acesta a avut provocările lui, din care noi, ca echipă am învățat câteva lecții. Una dintre concluziile reieșite din analiza internă a proiectului a fost nevoia unui coordonator pentru fiecare liceu care să fie responsabil de partea administrativă și organizatorică la nivel de liceu, precum și de relația cu organizația.

Procesul de organizare comunitară a fost partea cea mai solicitantă și mai dificil de asimilat pentru facilitatori și pentru elevii din grupurile de schimbare comunitară deoarece presupunea un set de competențe specific organizării comunitare ce necesită formare și practică mai îndelungată.

Deoarece proiectul a urmărit dezvoltarea competențelor civice ale elevilor prin focus pe organizarea comunitară ca umbrelă pentru celelalte metode, considerăm că timpul necesar însușirii principiilor și practicii organizării comunitare  trebuie să fie mai lung.

Implicarea voluntarilor din afara liceului a fost o provocare, constatându-se că prezența voluntarilor în activitățile derulate în licee este în multe situații dificilă. Profesorilor și elevilor le-a fost mai facil să se organizeze  intern și mai dificil să își sincronizeze programele cu cele ale voluntarilor.

Mai mult timp pentru formarea în fiecare dintre metode și perioadă de mentorat pentru practice phase, ar fi abordarea diferită pentru un proiect similar.

Ca structură de implementare a activităților considerăm că începerea cu organizarea comunitară și introducerea celorlalte metode treptat este o variantă mai fezabilă, care oferă timp și spațiu pentru consolidarea grupurilor și asimilarea treptată a instrumentelor de intervenție pentru schimbare.

Simplificarea activitaților, fie extinderea lor pe o perioadă mai mare, fie mai puține activități în cadrul proiectelor este o altă concluzie la care am ajuns ca urmare a discuțiilor și cercetării din proiect.

La final de drum, ne mândrim cu ce am realizat împreună, noi echipa A.R.T. Fusion, FPDL, profesorii, elevii și voluntarii implicați! Schimbările au fost multe, de la cele mai subtile la nivel personal până la cele palpabile și vizibile din spațiul liceelor.

      Și pentru că cel mai bine vorbesc alții despre munca noastră.....

 „Noi am realizat multe cu ajutorul vostru: biblioteca vie, photo-voice, 3 piese de teatru la noi la liceul B. Franklin si bratari pentru toti elevii si profesorii. Am invatat multe din metodele voastre de lucru cu grupurile. Am stabilit o colaborare cu cei de la Coanda si anume jucarea unei piese de teatru la ei in saptamana Scoala altfel. Multumim pentu colaborare si pentru materialele primite!’ profesor Constantina Calota – liceu Benjamin Franklin

 

 „Ce mail frumos si generos! Felicitari multe voua celor de la A.R.T. Fusion pentru munca enorma de peste ani! 

Noua tare ne-ar placea sa fim beneficiarii acesti munci si desigur sa o ducem mai departe cum stim noi mai bine. Un rand de manuale in format fizic ne-ar prinde tare bine.” Nico Racolta – beneficiară a campaniei online de diseminare

„Multumim mult si felicitari pentru materiale! Cred ca pot fi foarte utile celor care promoveaza educatia non-formala si tocmai de aceea ne-am dori sa avem si noi in biblioteca CMON si in Biblioteca Ion Creanga cate un set din fiecare, romana si engleza unde e posibil. “ Razvan Sassu - beneficiar al campaniei online de diseminare

„Pe copii i-a prins Teatrul Forum pentru că au fost implicați, puteau să facă ei ceva - cei care au avut curaj să intervină. Dacă n-au ridicat mâinile, sunt convinsă că în mintea lor s-au pus măcar în pielea unui personaj pe care au vrut la un moment dat să-l schimbe. Poate n-au avut curaj să vină pe scenă, dar cel puțin scenariul a fost făcut împreună cu ei, toate ideile care au schimbat situația au venit de la ei. Abandonul școlar e o temă actuală, la fel și relațiile nepotrivite.”   spune doamna Gabriela Jerca, una dintre profesoarele implicate în proiect

„După piesa de Teatru Forum, unii elevi s-au mai deschis, alții s-au mai potolit. După expoziția PhotoVoice în care erau fotografiați elevii lângă toaletele închise, s-au deschis două dintre ele. Prin proiect, noi chiar am făcut schimbări.” Cătălin, elev în Colegiul Tehnic de Aeronautică „Henri Coandă”

“Am citit povești de viață interesante, m-am pus în pielea unor persoanje, am cunoscut oameni faini” – elevă din Liceul Tehnologic Dragomir Hurmuzescu

 

 



Toate

Ultimele ştiri


Contact

Romania, Bucuresti, sector 2, 021015
Strada Marin Serghiescu, nr. 14, apt. 6.
blocul de vizavi de pub-ul Zeppelin
Email: art_fusion_romania@yahoo.com


Facebook

Finanţatori

Susţinători



Parteneri

Parteneri media